3. økt i Vardø 2015, 7.-16. september, sjøsetting

Denne økta dreide seg om siste klargjøring og ferdigstillelse for sjøsetting. Det ble likevel snart klart at vi  ikke ville nå målet om ferdig båt med tilgjengelige ressurser. Men sjøsetting ble det. Venneforeningen bidro med diverse overflatebehandling og småarbeider. Dermed må vi allikevel ta en ny tur til Vardø for å få de siste monteringer og justeringer på plass.

Vi var ikke helt fornøyd med finishen på skroget. Normalt handhøvler vi skrogene til slutt når nye hudplank skal slettes.  Einar II er bygget opp av granplank, og denne kan være vrien å handhøvle pent med sine harde kvister. Vi besluttet å gå over med en siste finpuss med bandsliper. Dette er en finish som er i tråd med fartøyets vernetidspunkt.

Skroget ble satt inn med trekkfastolje i sene nattetimer.

Endre Lund gjør siste finpussen på svineryggene.

De opprinnelige halegattene til Einar II var forsvunnet i løpet av årene fartøyet stod på land. Vi plukket med oss noen gamle fra vårt lager. Desverre var det to med ulik utforming. Denne ene hadde en gammelmodig fasong som vi egentlig mente passet til eldre fartøy, og hadde planer om å bytte ut senere. Arthur, den tidligere eier, kunne imidlertid fortelle at det var nettopp to slike som var montert. Dermed må vi heller skifte ut babord halegatt ved en anledning. Dersom noen skulle ha et tilsvarende som på bildet liggende, er det bare å ta kontakt.

Det måtte produseres nytt eksosrør. Heimdal benyttet en spesiell løsning med fast rør hele veien fra lydpotte til utkast. Bevegelse fra motoren ble tatt opp i pakkboks på lydpotte og over tak. Det opprinnelige røret var tidligere fjernet, men pakkboksen på lydpotta var fremdeles montert. Rørdimensjonen var utvendig 190 mm. Denne dimensjonen lot seg ikke skaffe gjennom våre kanaler. Løsningen ble å dreie ned et større rør med tykkere gods. Dermed kunne vi gjenskape en tilnærmet original utførelse. Vi måtte imidlertid kappe rørene i korte lengder for å klare å dreie ned i vår benk. De måtte dermed sveises sammen i riktig lengde etterpå.

Stein Even sveiser ihop rørene i styrhuset. I overgangen på dørken blir det sveist en krage på røret som går overgjennomføringen i styrhusdørken.

Rundt røret blir et varmedeksel skrudd på skottet.

På styrhustaket måtte vi lage en pakkboks av stål da den opprinnelige i støpegods var tapt.

Venneforeninga hjalp til i sluttspurten. Her monteres nypussa bokstaver til navneskiltet.

Paralellt blir det elektriske anlegget gjenskapt så godt det lar seg gjøre med renoverte komponenter fra eget lager. Her ser vi hovedstrømsbryteren plassert i skap i maskinedgangen.

Etter 18 år på land, hvorav de siste 4 under restaurering, så var dagen kommet for sjøsetting. Einar II løftes endelig ut av verkstedhallen.

På vei gjennom Vardøs gater, forhåpentlig blir det ikke behov for en slik tur igjen.

Tørrvekta til Einar II ble målt til 21 tonn. Da mangler rigg, noe utrustning som spill samt noe ballast.

Einar II flyter igjen, ganske mye høyere enn før. Vi har til og med senka vannlinja ca 3 tommer. Her blir båten buksert over til kaiplassen med hjelp av Vardø Havnevesen. Noe lekkasje var det, men båten har godt trutningsmonn etter alle årene på land.

Arbeidet fortsetter med diverse innredning og monteringsarbeid.

John ordner problemer underveis under prøvekjøring av motoren. Her har noe høvelspon laga problemer i lensepumpa. Etter å ha ligget så lenge på land, må skroget få god tid på å sige seg til, og motoren må kontrolleres og rettes inn etter dette. Tida var for knapp under denne økta, så John må nordover igjen og ta de siste prøvekjøringene og justeringene.

Peder har fått brorparten av det elektrisk anlegget opp å kjøre.

Stein Even arbeider med justeringer på omstyringa.

Den nye stormasta ligger klar for montering.

John og Stein tighter opp forstaget.

Slik fremstår Einar II når vi forlater Vardø. Det ble litt få bilder mot slutten, da vi hadde glemt å sende med lader til fotoapparatet. Det må imidlertid en tur til nordover før vi kan si oss ferdige med prosjektet. I tillegg til innretting og prøvekjøring av motoren, skal bla. spylepumpe, listjern og rørrekke monteres.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar