18. - 19. april 2012

18/4 2012
  • Lempet bjelkematerial.
  • Revet noe hud for å slippe inn luft.
  • Trukket kjølbolter. Noen er bøyd inni kjølen og må kappes, det ser ut om man har forsøkt å banke ned kjølboltene uten å ta av stråkjølen først. De vi får ut er dårlige, - det betyr at alle må skiftes.
  • Fjernet stråkjølen, den satt fast med bindhaker men var også spikret med kraftige spiker, noen av disse satt såpass fast at de må kappes. Sammen med de bøyde kjølboltene som vi ikke får ut kommer det til å bli en utfordring å bore til de nye kjølboltene uten å treffe noe underveis!
  • Ryddet i motorrommet.

19/4 2012
  • Trukket de siste kjølboltene og revet det siste av stråkjølen.
  • All trematerial til prosjektet ble levert i går kveld. I dag har vi båret det forbi båten til innerst i hallen hvor vi har lagt det på strø.
  • Ryddet opp etter denne arbeidsøkten.

Fra rivinga av stråkjølen.

Noen av stråkjølspikerne sitte er relativt kraftige, og sitter så fast at de sannsynligvis må kappes.

Kjølbolt og stråkjølspiker.

Noen hudplanker er tatt ut for å slippe luft inn i skroget. Bildet viser også hvor nedslipt huden er.

Huden er slipt helt inn til spikerne.

 Trekking av kjølbolt.

Tidligere kjølreparasjon og stråkjøl med bindhaker.

 Materialene er ankommet.

Arbeidsgjengen. Fra venstre; Ivar Johan Sørli (båtbygger, NNFA), Joost Koelman (båtbygger og prosjektleder, NNFA), Bengt Ivar Olsen (vaktmester ved Varanger Museum, men også deltakende her som ivrig altmuligmann) og til høyre John Åge Sørli (mekaniker, NNFA)

Ei slags merkelig guffe mellom treverk og aluminium. Aluminiumen er forsøkt isolert, men en god del tæring har nok funnet sted.

 Akterstevnen.

Huden er såpass nedslipt at en god del spiker må trekkes slik at disse kan forsenkes ytterligere og hullenne plugges med karponer.

 Arthur Andreassen er på plass.

Arthur er i gang. Han har enormt masse å fortelle, og femti års erfaring med båten og dens motorer. Det har alltid stått Heimdal-motorer i Einar II, og Arthur har kun godord om disse.

 Materialene er ankommet, og båret inn forbi Einar II og lagt på strø.

Vi har hatt et trivelig opphold, og ser frem til neste økt som er planlagt rett over pinse. Da skal vi; reparere kjøl, felle kjølsvin, montere kjølbolter og montere stråkjøl. Motoren ventes til Gratangen den 24. april, og den vil da konserveres inntil videre.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar