Her gjøres steamkasse og kjele klar til bruk.
De gamle hudplankene, samt opplysninger fra Arthur Andreassen, viste at båtbyggeriet som bygde Einar la plankene tett mot hverandre uten å høvle nat på kantene. Natene ble kun slått opp med drivjern før drevet ble satt i mellom plankene. Vi fulgte nesten samme prinsipp, men laget en ørliten skrå på kanten for lettere å entre natet med drevet. Hudplankene er tørre og gode og vil neppe åpne seg mye på skroget i vårtørka.
Her er en hudplank hentet ut av steamkassa.
Tight montering mot forrige hudplank er påkrevet.
Så skal det forsenkes og forborres.
Planken innfestes først mot stevnet.
Så klemmes den fast mot spantene...
...og spikres fortløpende med 5 toms skipsspiker.
Så er det fyllplank på oppbakkinga styrbord side.
Varm plank i kald hall.
Omlag halvparten av hudplankene gjenstår etter denne økta.
Tidligere eier Arthur Andreassen følger opp arbeidet på hver økt vi utfører på Einar II. Det er stadig ny informasjon og hente fra Arthur. Her er det Endre Lund som følger oppmerksom med. På neste tur til Vardø skal også dekket påbegynes.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar